Midden in de week van de toegankelijkheid werd door Ongehinderd op woensdag 3 oktober de landelijke Testdag Toegankelijkheid georganiseerd. In Arnhem heeft de gemeente het initiatief genomen om samen met het Apcg een ervaringsparcours te organiseren. Niet het toetsen van de fysieke toegankelijkheid stond centraal, maar te ervaren wat er bij komt kijken om boodschappen te doen met een beperking.
Als locatie kozen we voor winkelcentrum Kronenburg. Zelfs in deze redelijk toegankelijke winkelomgeving, komen we nog veel obstakels tegen. Na het gezamenlijk kijken naar de kick-off van Ongehinderd in jongerencentrum de Madser, gingen de ambtenaren, raadsleden en de ervaringsdeskundigen in vijf groepen op pad met een route en een opdracht. Vier groepen met handbewogen of elektrische rolstoelen en scootmobiels en 1 groep met blinddoeken en taststokken.
De groepen moesten via verschillende ingangen (hoofdingang bij het busstation, ingang naast het wijkteam, of via de parkeergarage met de lift) naar binnen. De opdrachten waren bijvoorbeeld: ga boodschappen doen bij de AH, ga kaarsen halen bij de Xenos, ga een boek lenen bij de bibliotheek, ga een kledingstuk kopen bij C en A, ga geld pinnen bij de ABN AMRO en de HEMA, ga naar het toilet bij La Place.
Bij het verlaten van de Madser merkten de groepen die naar de hoofdingang moesten gelijk dat er geen afrit is bij de stoep, waardoor ze een heel stuk moeten omrijden. De stoep aan de overkant richting de hoofdingang is scheef en hobbelig. De ambtenaren in de handbewogen rolstoel ervoeren dat de helling in het winkelcentrum bij de hoofdingang erg steil is en zwaar.
Bij de bibliotheek heeft wethouder Louwers moeite om een boek te lenen vanuit een rolstoel, de scanner is net te ver weg. Het toilet dat ze daarna bezoeken is te krap.
De groep die boodschappen doet bij Albert Heijn ervaart dat ze bij alle hoog en laaggeplaatste artikelen hulp moeten vragen.
Daarna naar de Etos, waar 1 van de ambtenaren zich vastrijdt.
Ondertussen volgt de groep met de blinddoeken en taststokken de route naar de ingang naast het sociale wijkteam. Het oversteken van de straat wordt als heel eng ervaren en het oriënteren met gidslijn en geleidelijn is erg lastig (natuurlijk hebben we ook even een winkelwagentje op de geleidelijn gezet om te laten ervaren hoe snel je de oriëntatie kunt kwijtraken). En op de terugweg hadden we, met het volgen van de gidslijn, last van overhangend groen, waar je tegenaan loopt.
De blinde ervaringsdeskundige vertelde in het winkelcentrum wat zij nodig heeft om haar weg te vinden. In dit groepje ook een ervaringsdeskundige met autisme en prikkelgevoeligheid, die uitlegde dat door alle verschillende vloeren, plafonds en deuren enorm veel informatie op hem afkomt. Hij heeft moeite deze te filteren en te duiden.
Het blind kleding kopen is heel spannend, ook voor de begeleiders die op aanwijzing een kledingstuk moeten kiezen. Met gekozen kledingstuk aan mogen ze de blinddoek weer af doen en zien ze wat ‘ze’ hebben uitgekozen. Duidelijk wordt hoe lastig het is om te omschrijven waar je naar op zoek bent, en hoe afhankelijk je bent van je begeleider.
Nadat iedereen weer terug is op de Madser volgt nog een nagesprek. De ambtenaren en raadsleden vertellen wat ze hebben ervaren en wat is opgevallen. Het valt tegen hoe schots en scheef de stoepen zijn, en dat de hellingen zwaar zijn. De ervaringsdeskundigen geven aan dat vooral het altijd afhankelijk zijn van anderen moeilijk is. Daarom pleiten we voor zoveel mogelijk oplossingen die de zelfstandigheid vergroten. Ook beheerder van Wereldhave Mark van Dongen was er deze middag bij. Samen met hem kijken we welke verbeteringen er snel te maken zijn, en welke wensen genoteerd moeten worden met oog op mogelijke verbouwingen in de toekomst.