RTV Connect: Hoe is het als je niet terecht kunt in het reguliere onderwijs, omdat je meer, of veel meer, aandacht nodig hebt dan je in een gewone klas kunt krijgen. Kun je in Arnhem dan zomaar terecht in het speciale onderwijs? Volgens artikel 24 van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft ieder kind recht op goed onderwijs. Maar hoe ziet dat eruit? Aan de telefoon heb ik Anouk Meelhuysen. Goedemiddag!
Anouk: Hallo.
RTV Connect: Je hebt twee kinderen, Hugo en Stan, die allebei les krijgen in het speciaal onderwijs. Hoe is dat?
Anouk: Nou, eigenlijk heel erg positief. Ik kan niets anders zeggen. Ik vind dat het kind heel erg centraal staat, en echt??? gekeken naar wat hij of zij no in Nederland. Op de school waar mijn kinderen op zitten.
RTV Connect: Nou, dat is fijn in ieder geval. Misschien is het goed om kort uit te leggen waarom ze niet terecht kunnen in het reguliere onderwijs.
Anouk: Nou, mijn jongste zoon is, nou ja, gewoon, fysiek en mentaal gehandicapt. Dus dat was eigenlijk al vanaf de geboorte een no-brainer dat hij niet op regulier terecht zou kunnen komen. Mijn oudste zoon die heeft wel op regulier onderwijs gezeten, maar liep op een gegeven moment vast. En, hm, ja, toen op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat hij twee jaar leerachterstand had, omdat hij echt moeite heeft met het automatiseren.
RTV Connect: Oké.
Anouk: Maar dat was niet zo eigenlijk gezien. En dat, nou ja, dat liep op een gegeven moment zo spaak dat we stappen moesten ondernemen om hem, in ieder geval ook weer, mentaal, gelukkig te krijgen, om het zo maar te zeggen.
RTV Connect: Ja, ja. Je zei net al. Het is heel fijn, de school waar zij nu zitten. Wat kom je allemaal tegen wanneer je zo’n overgang van de ene school naar de andere school maakt. Want het lijkt me niet allemaal positief, toch?
Anouk: Nee, nee, zeker niet. Ik ben heel blij met de school. Het is niet zo dat je te kiezen hebt. Het is één school, en die zit in ons geval aan de andere kant van de stad. Daar zijn ze dan ook wel een half uur onderweg voordat ze daar zijn. Die school heeft ook een regio-wijdte, die is heel groot, dus daar zitten heel veel andere kinderen bij. Als zij willen spelen met vriendjes, dat gaat bijna niet, dat is logistiek echt een nachtmerrie,. Die busjes rijden ook allemaal, ze mogen ook niet met elkaar in de bus.
RTV Connect: Oké.
Anouk: Dus dan moeten ze eerst thuiskomen. En tegen de tijd dat ze thuis zijn kunnen ze afspreken. Dat is dan eigenlijk al bijna niet meer te doen, want ja, dan is het al etenstijd en dan houdt het op. Dus het hele snelle sociale contact dat je in de buurt hebt, en dat je op regulier onderwijs hebt, dat heb je niet. En ook de aansluiting in de wijk niet ten opzichte van vriendjes die je kinderen maken, maar ook niet als ouder zijnde. Dus je hebt niet de contacten. Stel je voor dat er iets gebeurt, en je denkt: oh, zou je even op de kinderen kunnen passen. Ik heb gelukkig die periode heel veel contact opgedaan met mijn buren zodat ik die wel heb. Maar er zijn ook mensen die dus vanaf het begin aan speciaal onderwijs hebben en die hebben dat niet. Dus die hebben niet buren waarop ze terug kunnen vallen, waar ze hun kind heel even kunnen parkeren, zoals bij veel mensen vanzelfsprekend zou kunnen zijn.
RTV Connect: Ja, ja. In samenwerking met het Arnhem Platform Chronisch zieken en Gehandicapten, en bijzonder in Arnhem, hebben we iedere keer een stelling. Deze week is hij als volgt. Stel je voor: één van je kinderen is autistisch. Naar welke school zou je willen dat het gaat? Is dat:
- een speciale school voor kinderen met een beperking, zodat er veel kennis is over, en aandacht voor de beperking van mijn kind;
- een speciale school voor kinderen met een beperking, ik ben bang dat mijn kind anders gepest wordt door kinderen zonder beperking; of
- de school in de buurt waar kinderen uit de buurt en broertjes of zusjes ook naartoe gaan. Die school is zo ingericht dat alle kinderen er goed onderwijs kunnen krijgen.
Je hebt het net misschien al een klein beetje verteld, maar wat is jouw antwoord op deze vraag?
Anouk: Ja, de laatste natuurlijk. Uiteraard. Ik zou het heel fijn vinden als de gemeente de scholen, de gebouwen in ieder geval zo inricht dat ze alle randvoorwaarden creëren zodat echt inclusief onderwijs mogelijk zou kunnen zijn. En dat, ja, dat zou het meest fantastische zijn. En bovendien, daardoor denk ik ook dat er minder gepest zou worden omdat er de mensen meer in aanraking komen ook met kinderen die anders zijn dan anders.
RTV Connect: Ja. Maar dat vraagt van het reguliere onderwijs ook wel iets extra’s toch? Want er is wel extra aandacht nodig?
Anouk: Ja, absoluut, het zal zeker niet zomaar zonder slag of stoot gaan, dat is zeker waar. Dus die hebben absoluut nog meer kennis nodig. Maar daar wil ik ook bij aangeven: als je zegt te veel, ik kan echt zeggen dat elk kind zou in het speciaal onderwijs passen, en opgenomen kunnen worden. Maar vice versa is het niet het geval.
RTV Connect: Nee. Nee. Nou zijn in maart gemeenteraadsverkiezingen. Welke vraag of opdracht zou jij mee willen geven aan de Arnhemse politiek?
Anouk: Dat zij in ieder geval de gebouwen die er zijn of die gebouwd moeten worden, scholen zeker omdat ze die voor hele lange termijn neerzetten, dat die echt voor de toekomst gebouwd worden, en dat die ook echt inclusief kunnen zijn. Dus dat ze in ieder geval voor die randvoorwaarde zorgen.
RTV Connect: Als het dus gaat om nieuwe schoolgebouwen of nieuwe scholen, misschien?
Anouk: Ja, precies.
RTV Connect: Oké, we nemen het mee. Komende vrijdag bel ik met Giovanni Visser van de Partij van de Arbeid. Dus ik ben benieuwd. Bedankt voor nu in ieder geval.
Transcriptie : Tuijnman Professional Services http://velotype.nl/