Ingesproken op woensdag 25 juni 2025
De inspraak van voorzitter Marjolein van den Broek tijdens de gemeenteraadsvergadering in juni kun je hier terugkijken of luisteren.
Marjolein komt na 2 uur en 17 minuten aan het woord.
Alle documenten, waaronder de uitvoeringsagenda “Arnhem Schoner” 2025-2026, vind je terug via deze link.
Vanwege de zomerstop van de gemeenteraad hebben we de schriftelijke reactie na de zomervakantie gestuurd, op dinsdag 9 september 2025:
Beste raadsleden en fractievolgers,
Voor het zomerreces op woensdag 25 juni 2025 sprak ik in de gemeenteraad over de uitvoeringsagenda Arnhem Schoner.
Als raad bespreekt u deze agenda verder en ik zou onze aandachtspunten daarom nog een keer schriftelijk onder de aandacht brengen.
Inclusieve communicatie
Er wordt veel aandacht besteed aan communicatie. Daarbij is het belangrijk dat er aandacht is voor de toegankelijkheid van die communicatie.
We ondersteunen het voorstel van het burgerberaad om de informatie ook in beeldtaal beschikbaar te maken.
Daar willen we aan toevoegen dat het belangrijk is dat ook informatie in Nederlandse Gebarentaal en begrijpelijke taal (eenvoudiger dan B1) beschikbaar komt.
Digitale toegankelijkheid
Randvoorwaarde voor toegankelijke informatie is dat de communicatie via digitale weg ook goed toegankelijk moet zijn.
Dat geldt voor de website, ook voor de afval app. Dit moet als voorwaarde worden meegenomen in de aanbesteding voor een nieuwe inzamelaar.
Bewustwordingscampagnes
Er is veel aandacht voor bewustwording van inwoners in het plan. Een onderwerp wat belangrijk is om daaraan toe te voegen, is hoe afval kan zorgen voor problemen in toegankelijkheid van de wijk. Bijvoorbeeld door bijplaatsingen of afval(containers) midden op de stoep. Door afval op de juiste manier weg te brengen dragen mensen bij aan een toegankelijke wijk.
Neem dit op als onderwerp voor de bewustwordingscampagnes.
Sluiten containers
Wij maken ons zorgen om de gevolgen voor inwoners met een beperking wanneer de containers weer enkel met pas te openen zijn. Met alle bezuinigingen op huishoudelijke hulp zijn de toegewezen uren zo minimaal dat ze geen ruimte laten voor afval wegbrengen.
Nu nemen medewerkers huishoudelijke hulp dit soms mee als ze naar volgend adres gaan of andere zorgmedewerkers/ mantelzorgers doen dat. Dat kan niet als je een pas nodig hebt. Niet iedere medewerker/ mantelzorger woont in Arnhem en mensen hebben niet standaard een afvalpas op zak.
Daarnaast maken we ons zorgen dat het aantal bijplaatsingen zal toenemen. Wanneer mensen hun pas vergeten en daar bij de container achter komen, is de kans groot dat ze het afval toch achterlaten. Dit maakt de container ontoegankelijk voor mensen met een beperking.
Wij vinden dan ook dat de adviezen van het Burgerberaad over meerdere passen per huishouden en het beschikbaar maken van een digitale pas eerst moet worden gerealiseerd, voordat de containers weer dicht gaan. Die digitale pas is een belangrijke aanvulling, maar uiteraard moeten fysieke passen ook blijven bestaan.
Nieuwe afvalinzamelaar
Eerder noemden we al het belang om de digitale toegankelijkheid van de producten van een afvalinzamelaar als voorwaarde mee te nemen bij de keuze voor een nieuwe partij.
Daarnaast willen we nog toevoegen dat bewustwording over toegankelijkheid onder medewerkers van de afvalinzamelaar belangrijk is. Containerdag is een bekend fenomeen onder mensen met een visuele of fysieke beperking. Die dag is de stoep vaak nauwelijks toegankelijk. Dat komt omdat containers etc. de stoep blokkeren. Zowel inwoners als inzamelaars lijken zich vaak niet bewust van het belang om een goede doorgang op stoepen te houden.
We noemden al het belang om campagnes te richten op inwoners. Maar bij de keuze voor de nieuwe inzamelaar, zou opleiding van personeel op het gebied van toegankelijkheid, wat ons betreft een belangrijke vereiste zijn.
Ik hoop dat u deze punten mee wilt nemen in uw overwegingen. Mochten ze nog vragen oproepen, dan neem vooral contact met ons op.
Vriendelijke groet,
Marjolein van den Broek
Voorzitter Apcg